Druki deklaracji i informacji podatkowych oraz stawki w podatku od nieruchomości pozostają bez zmian
Zamianie uległa stawka podatku rolnego oraz podatku leśnego:
WAŻNE!
Informujemy, iż w 2018 roku nadal nie będą wydawane i doręczane podatnikom decyzje podatkowe dla osób fizycznych, jeśli wysokość zobowiązania na dany rok podatkowy nie przekroczy, określonych na dzień 1 stycznia roku podatkowego, najniższych kosztów doręczenia w obrocie krajowym przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru (na 2017 rok kwota ta wynosi 6,20 zł). W takim przypadku zobowiązanie podatkowe nie powstanie – podatek nie będzie należny.
W przypadku, gdy wysokość zobowiązania podatkowego przekracza 100 zł, płatność następuje w ratach:
I rata - 15 marca,
II rata - 15 maja,
III rata - 15 września,
IV rata - 15 listopada.
Gdy roczna kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek będzie płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty, czyli do 15 marca.
Ponadto zgodnie z art. 210 § 1a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa t.j. Dz. U., z 2017r. Poz. 201 z późn.zm) decyzje wymiarowe w sprawie podatku rolnego, leśnego oraz od nieruchomości nie będą zawierać własnoręcznego podpisu, tylko nadruk z imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do jej podpisywania. Decyzja ta jest dokumentem równoważnym z decyzją fizycznie podpisaną przez osobę upoważnioną, którą podatnik może okazać w instytucjach państwowych, np. w KRUS.
OBOWIĄZEK ZGŁASZANIA ZAISTNIAŁYCH ZMIAN
Przypominamy, że podatnik ma obowiązek poinformowania organ podatkowy o każdej zmianie mającej wpływ na wysokość podatku od nieruchomości, rolnego lub leśnego w ciągu 14 dni od zaistnienia zmiany na druku IN-1 link
Okoliczności powodujące konieczność zgłoszenia zmian, to:
- kupno, sprzedaż, zamiana, darowizna nieruchomości,
- postanowienie o nabyciu spadku nieruchomości,
- zmiana klasyfikacji gruntów,
- umowa dzierżawy gruntów, umowa najmu – jeżeli powoduje przeniesienie obowiązku podatkowego na dzierżawcę,
- wybudowanie nowego budynku w ramach pozwolenia na budowę lub zgłoszenia – należy zgłosić gdy budowa została zakończona albo rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem,
- budowa budynków gospodarczych, rozbudowa budynków, zmiana sposobu użytkowania,
- rozpoczęcie i zajęcie nieruchomości na działalność gospodarczą, zmiana powierzchni budynków, gruntów, wartości budowli, zakończenie działalności gospodarczej.