Zespół Szkół im. Św. Jadwigi Królowej w Klimontowie, Poland
Yunus Emre Primary School, Bursa, Turkey
Interdyscyplinarny projekt „COLOURS of WINTER” zrealizowany przez uczniów z Zespołu Szkól w Klimontowie z partnerską szkołą podstawową
z Turcji zajął I miejsce w ogólnopolskim konkursie europejskiego Programu
e-Twinning
„Nasz Projekt 2011” w kategorii szkół podstawowych.
Rozdanie nagród odbyło się 6 czerwca w Toruniu podczas ogólnopolskiej konferencji Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
Nagrodą za zdobycie I miejsca jest tablica interaktywna dla uczniów z Zespołu Szkół w Klimontowie
W projekcie wzięli udział głównie uczniowie z klas III – VI szkoły podstawowej oraz kilkoro uczniów z tutejszego gimnazjum. Przedsięwzięcie obejmuje działania dzieci
i młodzieży tematycznie związane z zimową porą roku, ale prezentujące różne dziedziny życia, nauki i sztuki. Celem obydwu grup z Polski i Turcji było nie tylko przedstawienie cech pogodowych tej pory roku, ale przede wszystkim zaprezentowanie bogatej kultury i sztuki mieszkańców obydwu krajów. Wspólne odszukiwanie różnic i podobieństw, uczenie się tolerancji i zrozumienia dla odmienności. Uczniowie nabywali umiejętności kluczowe ważne w ich dalszej edukacji. Po przedstawieniu się uczestników projektu, wzajemnym zaprezentowaniu szkół, miejscowości i regionów przystąpiono do rozróżniania „kolorów zimy”. Dzieci i młodzież odbyli prawdziwą i wirtualną podróż po różnych dziedzinach nauki, kultury i sztuki. Wykonali szereg zadań, pozwalających zgłębić główną myśl projektu. Pracowali w grupach wokół tematów:
- Pogoda w Polsce i w Turcji – obserwacja i porównanie pogody w obydwu krajach, wykonanie Power Point prezentacji z uwzględnieniem charakterystycznych cech klimatu.
- Święta, zwyczaje i tradycje – prezentacja i porównanie popularnych świąt, sposobów świętowania, zwyczajów i tradycji w Polsce i w Turcji, udział w mini przedstawieniach szkolnych.
- Warsztaty artystyczne i wystawa prac plastycznych – uczniowie samodzielnie przygotowali i przeprowadzili zajęcia artystyczne, wykorzystując do prac niekonwencjonalne materiały oraz zorganizowali wystawę tych prac. Została wykonana polsko-turecka multimedialna wystawa prac, którą wysłano do zaprzyjaźnionych szkół w innych krajach europejskich, również na Ukrainę.
- Galeria fotografii – uczniowie przedstawili i zaprezentowali na wystawach
w obydwu szkołach fotografie prezentujące zarówno piękno, jak
i niebezpieczeństwa zimowej pory roku. - Warsztaty językowe – starsi uczestnicy projektu samodzielnie przygotowali materiały językowe oraz przeprowadzili zajęcia dla dzieci w klasach nauczania zintegrowanego, wymieniając się doświadczeniem ze swoimi partnerami projektu.
- Sporty zimowe i zajęcia na świeżym powietrzu – wzajemna prezentacja popularnych sportów zimowych, postaci słynnych sportowców oraz promowanie aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.
- Ferie zimowe – sposoby spędzania wolnego czasu podczas ferii zimowych (propozycje zabaw na śniegu, promowanie zdrowego stylu życia).
- Miejsca warte zobaczenia w Polsce i w Turcji – przygotowanie wirtualnych wycieczek do ciekawych miejsc w obydwu krajach projektu.
- Ankieta na temat spędzania czasu w zimie – wspólnie przygotowano
i przeprowadzono ankietę w szkołach uczestników projektu oraz zbadano opinię dzieci i młodzieży z kilku krajów europejskich, w tym również z Ukrainy. - Elektroniczne kartki pocztowe, listy, artykuły – uczniowie napisali i wysłali szereg kartek, listów i artykułów, aby opowiedzieć o swoich odczuciach i wrażeniach podczas realizacji projektu.
- Symptomy przedwiośnia w przyrodzie – wzajemne uwrażliwianie się na piękno otaczającej nas przyrody oraz opis działań, mających na celu ochronę środowiska.
- Przeprowadzenie ewaluacji projektu, podsumowanie pracy zespołów oraz opracowanie wniosków.
- Opracowanie i opublikowanie na stronie Twin Space przewodnika po projekcie, pełniącego również rolę poradnika dla poczatkujących w programie e-Twinning
W projekcie zastosowano metody aktywizujące np. burza mózgu, praca metodą projektu, role play, symulacje, warsztaty językowe i artystyczne, metoda komunikacyjna. Użyto dostępnej w szkołach technologii ICT, uczniowie samodzielnie wykonali liczne prezentacje PP, planszowe i sytuacyjne gry językowe, które wykorzystano w obu szkołach partnerskich. Uczestnicy projektu napisali ankietę, która została użyta jako narzędzie do przeprowadzenia międzynarodowego badania opinii wśród dzieci i młodzieży z sześciu krajów europejskich ( Turcja, Polska, Grecja, Bułgaria, Litwa i Ukraina). Utworzyli również stronę internetową projektu oraz opublikowali materiały, zorganizowali wystawę prac plastycznych i fotograficznych dzieci. Z inicjatywy nauczycieli i uczniów uczestniczących
w projekcie powstał przewodnik po projekcie, który służy również jako poradnik dla początkujących w programie e-Twinning. Kilka zadań projektowych zostało także równolegle wykonanych przez uczniów ze szkoły na Ukrainie.
Po przeprowadzeniu głównych zadań projektu dokonano ewaluacji. Uczniowie, pracując w małych grupach przeprowadzili rozmowy, wywiady, dyskusje, ankiety z których wynikało, że realizowany projekt cieszył się dużą popularnością zarówno wśród małych dzieci, jak i uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej i gimnazjum. Każdy znalazł coś dla siebie, mógł rozwijać swoje zainteresowania, pasje, doskonalić umiejętności językowe
i wykorzystywać techniki informacyjno-komunikacyjne. Najbardziej atrakcyjną formą pracy okazały się warsztaty (artystyczne, językowe i kulturowe) samodzielnie przygotowane
i przeprowadzone przez starszych uczniów w klasach nauczania zintegrowanego. Ważna była również wymiana doświadczeń z partnerami projektu oraz wzajemna pomoc
w wykonywaniu zadań.
Urszula Kowalska – koordynator projektu