![info.ladnydom.pl info.ladnydom.pl](pliki/2018/azbestdach.jpg)
Kolejne tony azbestu zostały usunięte z dachów dzięki Gminnemu Programowi Usuwania Azbestu. W 2017 roku z budynków zostało usunięte 75,7 t wyrobów zawierających azbest. Koszt wykonanej utylizacji w 2017 roku to około 22 tys. zł. Gmina Proszowice prowadzi ewidencję bazy inwentaryzacji budynków w których wykorzystywane są wyroby azbestowe. W Gminie Proszowice Program Usuwania Azbestu jest realizowany od 2003 roku, w 100% pokrywane są koszty załadunku, transportu, utylizacji wyrobów zawierających azbest. Realizując Gminny Program Usuwania Azbestu Gmina Proszowice corocznie przeznacza środki na bezpieczne usuwanie wyrobów zawierających azbest, co ma istotne znaczenie z uwagi na zagrożenie dla środowiska ale przede wszystkim dla zdrowia ludzi. Zadanie realizowane jest przez specjalistyczną firmę RAGAR z Krakowa, która posiada uprawnienia, odpowiedni sprzęt i przeszkolonych pracowników oraz zatwierdzony przez starostę program gospodarowania odpadami niebezpiecznymi. Przykładowo w latach ubiegłych tj. w roku 2016 usunięto z 40 budynków 86,99 ton wyrobów zawierających azbest, a w roku 2015 z 37 budynków aż 103,24 tony.
Azbest może być szkodliwy dla zdrowia – włókna azbestowe, niewidzialne gołym okiem, wdychane z powietrzem do płuc, stanowią ryzyko poważnych chorób układu oddechowego. Produkcja, import i stosowanie wyrobów z azbestem są w Polsce zakazane od września 1998 roku.
Każdy właściciel nieruchomości, obiektu lub instalacji ma obowiązek corocznego przeprowadzenia kontroli stanu technicznego wyrobów azbestowych, dokonania inwentaryzacji, a w razie konieczności ich zabezpieczenia bądź usunięcia. Azbest dobrze zabezpieczony i nieuszkodzony nie stanowi zagrożenia dla zdrowia i zgodnie z przepisami może być wykorzystywany do 2032.
Anna Rokicińska