Nowelizacja ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadza rewolucyjne zmiany w zasadach gospodarowania odpadami komunalnymi. Chodzi o to, aby objąć wszystkich mieszkańców systemem zbierania odpadów i zwiększyć poziom recyklingu i odzysku odpadów zebranych selektywnie, a także zredukować masę odpadów ulęgających biodegradacji kierowanych do składowania.
Celem wprowadzenia zmian w obowiązujących przepisach jest uszczelnienie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych „u źródła”, zmniejszenie ilości odpadów komunalnych, zwiększenie liczby nowoczesnych instalacji do odzysku, a przede wszystkim całkowite wyeliminowanie dzikich wysypisk odpadów.
Aby objąć wszystkich właścicieli nieruchomości na swoim terenie systemem gospodarowania odpadami komunalnymi, gmina zapewni odbiór tych odpadów z gospodarstw domowych, zorganizowany zostanie przetarg na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów. To oznacza, że przedsiębiorca wyłoniony w drodze przetargu nie dostanie pieniędzy za wywóz odpadów bezpośrednio od mieszkańca tylko od gminy.
Zostanie ustalony sposób zbierania i gromadzenia odpadów przez mieszkańców (w tym selektywną zbiórkę, obejmującą, co najmniej następujące frakcje odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji).
Rada gminy w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, jest obowiązana do określenia:
- wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wyboru systemu naliczania opłat, który może być zależny od:
a) liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, albo
b) ilości zużytej wody z danej nieruchomości, albo
c) powierzchni lokalu mieszkalnego
- wzoru deklaracji o wysokości opłaty
Właściciel nieruchomości (współwłaściciel, użytkownik wieczysty oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością) będzie obowiązany do złożenia Burmistrzowi deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.
Rada Gminy w uchwale określi również wykaz dokumentów potwierdzających dane zawarte w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wszelkie opłaty stanowić będą dochód gminy z którego będzie pokrywany koszt funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami.
Od dnia 1 lipca 2013 r. każda nieruchomość będzie objęta
nowym systemem gospodarowania odpadami !