![Obowiązek odśnieżania Obowiązek odśnieżania](pliki/aktualnosci/2cfc66463ec28273db1fa273c8256f87.jpeg)
W związku z opadami śniegu, przypominamy o konieczności usuwania śniegu, lodu, nawisów śnieżnych i sopli z dachów, balkonów i miejsc gdzie zalegający śnieg oraz lód mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa ludzi i samego budynku. Przypominamy, że odśnieżanie dachu, chodników przy posesji i usuwanie sopli należy do obowiązków właściciela bądź zarządcy nieruchomości. Szczególną uwagę należy zwrócić na budynki o dużych powierzchniach dachów.
Pamiętajmy, że jeden metr kwadratowy śniegu o grubości 15 cm
może ważyć 50 kg!
W okresie odwilży nawet kilkucentymetrowa warstwa śniegu robi się ciężka i często zamienia się w lód. Jest to niebezpieczne dla konstrukcji dachów płaskich.
Nie wywiązywanie się z w/w obowiązku może być przyczyną wypadku pieszego zaistniałego wskutek poślizgnięcia oraz dochodzenia odszkodowania od właściciela przyległej do chodnika nieruchomości. Zgodnie z art. 10 ust.2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. 2013 poz. 1399) kto nie wykonuje obowiązków wymienionych powyżej podlega karze grzywny.
§ 3. 1. Regulaminu Utrzymania Czystości i Porządku na terenie Gminy i Miasta Proszowice (Uchwała nr XXIV/171/2012 Rady Miejskiej w Proszowicach z dnia 13 grudnia 2012 r.) Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, jeśli:
a) powstały w godzinach nocnych – do 7 rano,
b) powstały w godzinach od 7 do 22 – w ciągu dwóch godzin od momentu ich powstania.
2. Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń polega na usunięciu ich w miejsca niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów, umożliwiając ich zebranie przez zarządcę drogi.
3. Nieusunięty w terminie, o którym mowa w ust. 1, lód należy posypać piaskiem lub innym stosownym środkiem w celu zlikwidowania jego śliskości.
Art. 5 ust.1 pkt 4 Ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. 2013 poz. 1399) właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.